UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tahle deska to nemá lehké. THE MARS VOLTA byli ve své době blesk z čistého nebe. Vyšlo několik naprosto šílených desek, které představily srážku hardcore a progresivního rocku z úplně netušených úhlů. Byl to temperamentní výbuch hudební energie, podpořený skvělými hráčskými výkony. THE MARS VOLTA přicházejí po dlouhých deseti letech s novou deskou, která je… jiná. V každém případě je na ní snadno rozpoznatelný rukopis, který si kapela vytvořila. To se nemění. To, co se změnilo, je celkové vyznění a energie, kterou v pořadí sedmá deska vyzařuje.
Aktuální album je o poznání melancholičtější a umírněnější. Navzdory použité dynamické španělštině tu najdete mnoho vyklidněných pasáží. Nejsou to THE MARS VOLTA, co se zmítají ve frenetických křečích. Ubylo epileptických záškubů. Je to nahrávka, kterou složili chlápci, úspěšně přeživší krizi středního věku. Mnohé fragmenty mají minimalističtější vyznění, pohrávají si s jednotlivými zvuky. Naprosto chápu, co zaryté fanoušky prvních desek nejvíce štve. Z pohledu kritiků desky to jsou THE MARS VOLTA na sedativech a oni očekávali další kokainovou párty. Nová deska je mnohem smířlivější a možná i usmiřující, chtělo by se mi napsat.
Desetiletá mezera mezi deskami je zapříčiněna hlavně konfliktem mezi Cedricem Zavalou a Omarem Rodriguez-Lopezem, který eskaloval v roce 2013, když Cedricem cloumaly životní změny. Například to, že vstoupil ke scientologům. Zcela jistě k situaci přispělo i rozhodnutí, že odmítl jet turné na podporu jejich předchozí desky. Stíny této doby jsou vlastně patrné v tématech aktuálního materiálu. Naději na nové skladby THE MARS VOLTA vyvolal již v roce 2017 návrat AT THE DRIVE-IN. Nicméně nic se nemá uspěchat. Ani aktuální materiál nikam nespěchá.
THE MARS VOLTA tu započali novou kapitolu. Už se nikam neženou. Deska je stále plná parádních hudebních nápadů a zajímavých rytmů. Už to není tak vzrušující jízda jako na počátku, ale mně osobně to vůbec nevadí. Kapela se šedinami, jejíž zpěvák skáče žabáky, a za ním se odehrává naspeedovaná hudební verze epileptického záchvatu, by nepůsobila moc uvěřitelně. THE MARS VOLTA zestárli a do ničeho se nenutí. Jsou mnohem více emotivní tím melancholickým a písničkovým způsobem, ale stále generují spoustu muzikantsky hodnotných míst. Současně z nich čiší určitá uvolněnost a nenucenost. Nemusí světu nic dokazovat. Nová deska nechce být revolucí, která smete všechny kolem, přesto je v rámci směřování kapely výraznou evolucí. THA MARS VOLTA nepřešlapují na místě, ani nežijí z dřívější podstaty. Vyvíjejí se.
Nová deska nechce být revolucí, která smete všechny kolem, přesto je v rámci směřování kapely výraznou evolucí. THE MARS VOLTA nepřešlapují na místě, ani nežijí z dřívější podstaty. Vyvíjejí se.
8 / 10
Cedric Bixler-Zavala
- vocals
Omar Rodríguez-López
- guitars, synthesizers, direction, arrangements
Marcel Rodríguez-López
- synthesizers
Eva Gardner
- bass guitar
Willy Rodriguez Quinones
- drums
1. Blacklight Shine
2. Graveyard Love
3. Shore Story
4. Blank Condolences
5. Vigil
6. Que Dios Te Maldiga Mi Corazón
7. Cerulea
8. Flash Burns from Flashbacks
9. Palm Full of Crux
10. No Case Gain
11. Tourmaline
12. Equus 3
13. Collapsible Shoulders
14. The Requisition
The Mars Volta (2022)
Noctourniquet (2012)
Octahedron (2009)
The Bedlam In Goliath (2008)
Amputechture (2006)
Frances The Mute (2005)
De-loused In The Comatorium (2003)
Tremulant (maxi singl) (2002)
Datum vydání: Pátek, 16. září 2022
Vydavatel: Clouds Hill
Stopáž: 44:45
Měl to být návrat výjimečné kapely, který se pro mě bohužel proměnil v určité zklamání. Přestože umí i THE MARS VOLTA model roku 2022 předvést povedené harmonie a melodie, jejich příliš civilně a poklidně působící prezentace ztrácí energii a živelnost, která dle mého názoru tvořila gró jejich jedinečnosti. Hladce plynoucí skladby už neprezentují THE MARS VOLTA, které jsem měl rád. Přesto i tuto vzdušnou až melancholickou polohu umí THE MARS VOLTA servírovat s bravurou mistrů. Takže nakonec někde na půl cesty.
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.